مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان پردیس
بخش مرکزی
جمعیت  ۹،۸۶۴ نفر
مساحت 1200 متر مکعب
زبان گفتار فارسی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا 2100 متر
شرایط آب و هوا کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۲۱
ره آورد قالی، گلیم و ...

در حال حاضر جاجرود بخشی از شهرستان پردیس در استان تهران می باشد. کمرد، منوچهر آباد، شمس آباد، خسرو آباد، باغک، نصرت آباد، عباس آباد کاظم پورامری بخش های مختلف یا اصطلاحاً آبادی‌های جاجرود هستند، که روستای اصلی با ۳۸۶ خانوار خسرو آباد می باشد. جاجرود اکنون شهر محسوب می شود. پیشینه دهستان های آن به دوره قاجار باز می‌گردد. همچنین لازم به ذکر است رودخانه جاجرود که از کوه های کلون بستک در شمال روستای دربند سرچشمه می گیرد، در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و از شمال غرب به طرف جنوب شرق جاریست. این رود ۴۰ کیلومتر طول و ۷۱۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از رودخانه جاجرود و این شهر هستند؛ چرا که در این زمان با طبیعتی سرسبز و رودخانه ای خروشان مواجه خواهید شد. این منطقه در همه فصل های سال آب و هوای بسیار مطلوبی دارد، اما از آنجایی که در نواحی کوهستانی قرار گرفته است، هنگام زمستان در سفر به این منطقه می بایست، بسیار دقت کرد و مراقب بود. این شهر در بهار و پاییز روزهایی بارانی و سرد دارد، که در زمستان سرمایی دو برابر و برفی استخوان سوز را در منطقه می نشاند. برای رسیدن به به جاجرود در حال حاضر دو راه وجود دارد، یکی جاده قدیمی جاجرود و دیگری بزرگراه جدید تهران-پردیس و البته خط متروی پردیس نیز هنوز راه اندازی نشده است، اما از سال ۹۷ بهره برداری آن را نموده اند. جاجرود نام خود را از محله بسیاری قدیمی جاج در لواسان گرفته است. جائیج یا جاج در جنوب غربی محله گلندوک در لواسان قرار گرفته است و در شمال آن رودخانه جاجرود قرار دارد. این منطقه بسیار کهن و باستانی بوده و از مهم‌ترین نقاط لواسان شناخته می‌شود. این آبادی پس از حمله مغول‌ها به کلی نابود شده و تا چند قرن خالی از سکنه ماند.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی
 
دهستان:
دهستان جاجرود، دهستان سعیدآباد
 
روستاها:
کمرد، منوچهر آباد، شمس آباد، خسرو آباد، باغک، نصرت آباد، عباس آباد کاظم پورامری
 

جای‌ های دیدنی شهرستان جاجرود 

 
رودخانه و سد جاجرود 
رود جاجرود از دامنه های جنوبی البرز مرکزی به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر سرچشمه می گیرد. شاخه های مهم این رودخانه از دامنه های کلون بستک و همچنین دامنه‌های جنوبی خرسنگ نشأت گرفته و حرکت خود را آغاز می‌کنند. این انشعابات پس از عبور از شمشک، دربند و میگون در فشم با شاخه خرسنگ به هم می پیوندند و رودخانه جاجرود را به وجود می آورند. همچنین رودخانه آها در دامنه های شمالی توچال در دهکده اشان به این رود سرازیر می شود. در پایین‌دست تر شاخه امامه و شاخه های فرعی کندرود، افجه و لوارک مستقیماً به دریاچه و سد لتیان می‌ریزند. لازم به ذکر است که رود جاجرود پس از عبور از سد لتیان و پیمودن مسیر ۲۳ کیلومتری قسمت عظیمی از منطقه حفاظت شده و پارک ملی خجیر را پشت سر می گذارد و در نهایت به رودخانه دماوند تلاقی پیدا می نماید. درون این رودخانه ماهی های متفاوتی پرورش داده می شوند. همچنین امکان قایقرانی و اسکی روی آب در دریاچه و سد وجود دارد، که این تفریح زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان انجام می شود.
 
آبشار کمرد
در ۲۰ کیلومتری جاده رودهن، شهر سبز و زیبای کمرد واقع شده، بین جاجرود و شهر جدید پردیس آبشار کمرد قرار دارد؛ اما با این که در استان تهران و در نزدیکی جاجرود واقع شده، منطقه ای نسبتا ناشناخته می باشد. آبشار کمرد در کنار طبیعت زیبای اطراف رودخانه جاجرود و همچنین جاذبه ها و زیبایی های سد لتیان، به تنهایی یک جاذبه بکر طبیعی و بی نظیر است؛ که حتما باید از آن دیدن کنید.
 
پل تاریخی شاه عباس
یکی از جاذبه‌های تاریخی و کهن این منطقه، پل شاه عباس است که روی رودخانه جاجرود و در روستای سعیدآباد بنا شده. این پل قدمتی 850 ساله دارد و به علت همجواری با رودخانه جاجرود و فضای سبز پارک ملی خجیر منطقه‌ای بسیار جذاب برای گردشگران است. این پل از آثار تاریخی دوران سلجوقی بوده که در دوره صفویه و قاجاریه مرمت و بازسازی شده است. این پل، ۱۲ متر طول و دو دهنه دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. پل تاریخی شاه عباس را می‌توان از اصلی‌ترین بناهای تاریخی تهران دانست که بازدید از آن را به دوست‌داران تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.
 
پارک جنگلی تلو
پارک جنگلی تلو که پارک جنگلی غزال نیز نام دارد، در ۳۸ کیلومتری شمال شرق تهران، اتوبان شهید بابایی کیلومتر ۵ جاده تلو قرار دارد و با تهران در حدود 40  دقیقه فاصله زمانی دارد. این پارک جنگلی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی نزدیک تهران به شمار می‌رود. شما می‌توانید علاوه بر اتوبان شهید بابایی، از طریق اتوبان شهید زین‌العابدین نیز خود را به این پارک برسانید. در این پارک جنگلی امکانات تفریحی و ورزشی مناسبی از جمله زمین بازی کودکان، زمین بسکتبال، ترامپولین، فوتبال دستی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و سطل زباله فراهم شده است. پارک جنگلی تلو فاصله زیادی با سد لتیان ندارد و اگر به بلندترین نقطه این پارک جنگلی بروید، می‌توانید منظره زیبایی از این سد را مشاهده کنید. این نقطه از پارک تابستان‌ها هم هوای خنک و دلپذیری دارد. تلو زمستان‌ها نیز زیبایی‌های طبیعی بسیار زیادی برای هدیه دادن به دیدگان شما دارد؛ اما اگر می‌خواهید زمستان به این پارک و مناطق اطراف آن سفر کنید، حتماً با خودروی مجهز به زنجیر چرخ راهی شوید.
 
سد لتیان
سد لتیان با مساحت ۶۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا بر روی رودخانه جاجرود در دره‌ای میان کوه جاجرود و کوه بندک و در شمال کوه الون قرار گرفته است. خوب است بدانید ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را این سد بتنی تامین می کند. لتیان در پنج کیلومتری شمال منطقه جاجرود قرار دارد و دو پارک جنگلی لتیان و تلو آن را احاطه کرده اند.
 
منطقه حفاظت شده جاجرود
این منطقه که میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار زیادی می باشد، در زمان قاجار به عنوان شکارگاه سلطنتی از آن استفاده می شد. منطقه حفاظت شده جاجرود ۵۶ هزار و ۶۲۴ هکتار وسعت دارد و واقع در ارتفاعات البرز می باشد. قله آراکوه و دشت سنگ تراشان نیز در این منطقه واقع شده اند. لازم به ذکر است، که علت انتخاب این منطقه به عنوان شکارگاه سلطنتی قاجار آب و هوای بسیار فوق‌العاده و وجود گونه‌های جانوری بسیار زیاد در آن بوده است. امروزه در کنار پوشش گیاهی و تنوع گونه‌های جانوری، آب و هوای مطبوع، ارتفاعات ها و رودخانه ها نیز از عواملی هستند، که گردشگران زیادی را به این طبیعت بکر می کشانند.